• Druh veličiny: přítomnost/nepřítomnost polymorfismu
  • Materiál: nesrážlivá periferní krev, K-EDTA nebo citrát sodný

Osteoporóza je onemocnění projevující se narušenou vnitřní stavbou kosti a s ní spojeným zvýšeným rizikem fraktur.

Za fyziologických podmínek je ultrastruktura kostní tkáně trvale přestavována tak, aby byly zajištěny optimální mechanické vlastnosti kostí v průběhu života. Tento remodelační proces zajišťují specializované buněčné populace, které na některých místech vytvářejí novou kostní tkáň a jinde ji naopak odbourávají. Dochází tak k ustavení dynamické rovnováhy mezi tvorbou a resorbcí kosti. V případě pacientů s osteoporózou je tato rovnováha vychýlena ve prospěch odbourávání kostní tkáně, což má za následek výrazné snížení pevnosti kostí. Jedním ze sledovaných parametrů u pacientů s podezřením na osteoporózu je tzv. kostní minerální denzita (BMD). Snížené hodnoty BMD oproti normálu bývají indikátorem počínajících osteoporotických změn uvnitř kosti.

Na rozvoj osteoporózy má vedle enviromentálních faktorů nezanedbatelný vliv také genetická predispozice pacienta. Byla identifikována řada sekvenčních variant DNA (tzv. polymorfizmů), které jsou spojeny se zvýšenou nebo naopak sníženou náchylností k osteoporóze.

Polymorfismus u α1 genu kolagenu typu 1 (Col1A1 SP1 104-441G>T) Kolagen typu 1 produkuje hlavní protein kostní hmoty a je kódován geny kolagenu typu I α1 a -α2 (COLIA1 a COLIA2). Mutace v kódovacím regionu u těchto genů vedou k závažným formám osteogenesis imperfecta.

Grant a kol. [1] popisuje velmi rozšířený polymorfismus u prvního intronu genu COLIA1, spojený s redukcí kostní density. Polymorfismus se nachází v regulačním regionu genu, vazebném místě transkripčního faktoru Sp1. Na nukleotidu +2046 je změna báze z G (guanin – alela S) na T (tymidin – alela s). 61.1% bělochů má genotyp SS (jsou pro alelu homozygotní), 36.2% má genotyp Ss (jsou heterozygotní S a s) a 2.7% je genotypu ss (homozygotní s), [2]. Alela s (genotyp GT, TT) je spojena s nízkou densitou kostí a se zvýšeným rizikem fraktur [1-4].

Receptor vitamínu D (VDR) je dalším důležitým prvkem zajišťujícím kostní homeostázu. Jednou z funkcí tohoto receptoru je regulace absorpce vápníku, což má zásadní vliv na průběh mineralizace kostní tkáně. Není proto překvapením, že v genu VDR bylo objeveno několik polymorfizmů, u nichž se prokázala asociace s hodnotami BMD. Jedním z nejlépe prostudovaných polymorfizmů je v tomto ohledu rs1544410 (VDR BsmI 1024+283G>A polymorfizmus). Meta-analýza 39 studií potvrdila, že nositelé genotypu AA v polymorfizmu VDR BsmI mají ve srovnání s genotypy AG a GG nižší hodnoty BMD [5]. Zároveň bylo zjištěno, že genotyp AA je spojen také s výraznějším poklesem kostní denzity v průběhu života. Polymorfizmus VDR BsmI je také podle některých studií spojen s odpovědí organismu na suplementaci vitamínem D [6].

Molekulárně-biologická analýza uvedených polymorfních oblastí genomu tak v kombinaci s dalšími metodickými přístupy napomáhá odhadnout individuální míru rizika vzniku osteoporózy u daného jedince.

Doba odezvy